طراحی کارتن بسته بندی و هر آن‌ چه که برای طراح شدن باید بدانیم

طراحی کارتن بسته بندی و هر آن‌ چه که برای طراح شدن باید بدانیم


صرفه نظر از اینکه باید تمام محصولات و اجناس بسته بندی شوند، طراحی بسته بندی کارتن مناسب و اصولی می‌تواند تاثیر بسزایی در فروش محصول مورد نظر شما داشته باشد. ما در این مقاله سعی کردیم با استفاده از نظرات برجسته‌ترین طراحان بسته بندی به شما در این زمینه کمک کنیم، شما در این متن به چگونگی انجام این پروژه پی‌خواهید برد.

طراحان بسته بندی چه کاری انجام میدهند؟

شاید برای شما هم این یک سوال باشد که دقیقا کار طراحی بسته بندی کارتن چیست؟ پس لازم است قبل هر چیزی اول از همه شما را با وظایف طراحان آشنا کنیم. در این قسمت قصد داریم یک لیست از کارها و وظایفی که طراحان هر روزه در کار خود متقبل می‌شوند تهیه کنیم

مفهوم طراحی: طراحان با کار مفهومی شروع می‌کنند، طراحی مفهوم از طراحی بسته بندی یک محصول گرفته تا کار گرافیکی برای برند یک محصول از قبل تاسیس شده را شامل می‌شود.

برند: طراحان، بسته بندی را یک عضو جدا ناپذیر از لوگوها، برندها و غیره، با توجه به دیدگاهی که از مشتری یا محصول دارند تصور می‌کنند.

طراحی گرافیک: تمام کارهای گرافیکی طراحی بسته بندی از جمله آرم، طرح، تصویر و غیره، مربوط به این حوضه می‌باشد که طراح ممکن است در تمام یا حتی قسمتی از آن نقش ایفا کند.

طراحی قالب بسته بندی: در این مورد به دانش طراحی صنعتی نیازمند است، در واقع طراحی قالب به این معنی است که بسته بندی یک شئ یا محصول (جعبه، برچسب، کیسه و غیره) چه عملکردی دارد و چگونه تولید می‌شود.

طراحی بسته‌بندیطراح، چاید مایکل می‌گوید:
نقش من در طراحی به طور معمول از بدو تولد آغاز می‌شود، و سپس وارد مفهوم می‌شود و بعد از آن بزرگ کردن طراحی، درست مثل اینکه آن طراحی کودک من باشد. اکثرا در پروژهایی شروع به کار می‌کنم که مانند یک تخته سفید هستند بدون وجود هیچ نام تجاری از پیش. در نتیجه برای ایجاد نام برند، پایه و اساس بصری، مفهوم، طراحی و اجرای آن من مسئول هستم و یا با مشتریان همکاری می‌کنم.

چه کسی به طراحان بسته بندی نیاز دارد؟

هر فروشگاهی را که پا در آن گذاشته‌اید در نظر بگیرید، همه‌ی فروشگاها با انواع بسته بندی‌ها، برندها و برچسب‌ها پر شده است.حتی چیزی به سادگی یک برچسب آویزان شده به یک محصول، توسط یک طراح طراحی شده است. اگر یک شرکت یا یک مشتری درصدد تولید یک محصول است حتما به یک طراح بسته بندی برای محصول خود نیازمند می‌شود در نتیجه می‌توان گفت بسیاری از افراد به طراحی بسته بندی کارتن نیاز دارند. برخی از طراحان به طور اختصاصی‌تر برای یک شرکت کار می‌کنند پس در نتیجه تمام نیازهای بسته بندی توسط طراح یا تیم مربوطه طراحی می‌شود. این طراحان با داشتن یک دامنه محدودتر بر روی نیازهای همان شرکت تمرکز می‌کنند.
برخی دیگر از طراحان ممکن است در یک سازمان برای انواع مشتری که بسته بندی تولید می‌کنند کار کنند. همچنین آن‌ها ممکن است بر روی نام تجاری و کارهای گرافیکی که مربوط به طراحی بسته بندی کارتن یک محصول می‌شوند نیز کار کنند علاوه بر این توانایی آن‌ها به شهرتی که در زمینه طراحی بسته بندی محصولات ( برند، طراحی گرافیک، طراحی بسته بندی و غیره) دارند، تعیین می‌شود. برخی دیگر از طراحان مترجمان آزاد هستند و برای مشتریان و شرکت‌های مختلف طراحی بسته بندی انجام میدهند اغلب آن‌ها کارشان بسیار مختلف است و بر روی انواع محصولات کار می‌کنند، بسیاری از آن‌ها در مشاغل با قراردادهای کوچک کار می‌کنند که شامل خدمت به مارک یا محصولات موجود در بازار می‌شود و یا بر روی انواع طراحی برای پر کردن لیست مشتری‌هایشان، کار می‌کنند.

چه عواملی باعث طراحی بسته بندی خوب می‌شود؟

تقریبا تمام طراحان اینگونه پاسخ می‌دهند که طراحی بسته بندی کارتن خوب و اصولی باعث می‌شود به راحتی توسط مصرف کننده فهمیده شود در واقع بسته بندی مناسب باعث می‌شود برای مصرف کننده واضح و روشن باشد.
لوگو و برند باید به راحتی قابل تشخیص باشند در واقع طراحی بسته بندی کارتن نباید به گونه‌ای باشد که سبب گیج شدن مصرف کننده شود، و تمام اطلاعاتی که تولید کننده میخواهد در اختیار مصرف کننده قرار دهد باید بر روی خود بسته بندی باشد.
چه توضیحات محصول باشد، یا پیام شرکت سازنده یا حتی توضیحاتی راجب محتویات بسته بندی، مصرف کننده باید قادر باشد بسته را بردارد و همه چیزهایی که تولید کننده میخواهد او بداند، دریافت کند. بسته بندی بد چگونگی تعامل مصرف کننده با محصول را دشوار می‌کند.
به عنوان مثال: وقتی به وسایل پاک کننده فکر می‌کنید ممکن است صابون یا یک آشپزخانه براق و تمیز شده را متصور شوید اگر طراح بسته بندی وسیله پاک کننده سطوح را داخل یک بادکنک تعبیه کند، مصرف کننده ممکن است فکر کند که این بسته بندی شامل آبنبات برای کودکان است! درست است که می‌تواند متن روی بسته محصول را بخواند ولی واقعیت این است که مصرف کننده‌ای که برای خرید هفتگی خانه‌اش به فروشگاه می‌آید وقتی برای خواندن روی محصول ندارد که بفهمد داخل بسته به جای آبنبات وسیله تمیز کننده سطوح قرار دارد. در حالی که یک بسته بندی خوب می‌تواند انتظارات مصرف کننده را دگرگون کند و طراحان ماهر اغلب به دنبال انجام این کار از طریق روش‌های جالب و موثر هستند، بیشتر اوقات مشتریان بسته بندی را می‌پسندند که با محصول داخل بسته تناسب و همخوانی داشته باشد. طراحان خوب این کار را بخشی از فرایند طراحی ومجسم سازیشان در هنگام ایجاد بسته بندی برای مشتری یا شرکتشان قرار می‌دهند.

چطور طراحی بسته بندی کارتن یا چاپ را شروع کنیم؟

در این قسمت سعی کردیم مطالب را با زبانی روان بازگو کنیم تا بتوانیم راهنمای همه افراد حتی مبتدیان برای شروع کار طراحی باشیم. در ابتدا ممکن است شما دچار ترس بیهوده شوید اما واقعیت این است که تغییر طراحی دو بعدی به سه بعدی شما و در نهایت چاپ، آنچنان که فکر می‌کنید مسئله پیچیده و عجیبی نیست. در هر صورت اگر آماده طراحی هستید پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را دنبال کنید.

بهترین نرم افزارها را برای کارتان انتخاب کنید

قبل از شروع کار طراحی شما باید به دنبال یک نرم افزار مناسب باشید، اکثر طراحان بسته بندی کار دو بعدی خودشان را  به صورت فرمت نرم افزار طراحی به چاپخانه ارسال می‌کنند. فایل‌های برداری بر اساس مقیاس هستند و ساخت قالب و خط تیغ به وسیله ابزار خط و شکل، در برنامه برداری مثل کرل امکان پذیر می‌باشند. هنگامی که شما می‌خواهید بسته بندی خود را به شکل سه بعدی تجسم کنید نیازمند نرم افزار دیگری هستید چرا که اکثر نرم افزارهای بردار برای تصاویر دو بعدی این قابلیت را ندارند در این‌ جا شما می‌توانید از پلاگین‌ها یا برنامه‌های دیگر برای این مرحله استفاده کنید. Esko   یک پلاگین نرم افزاری برای Adobe Illustrator است که به شما این اجازه را می‌دهد تا خط تیغ را با طراحی در یک فرمت سه بعدی قرار دهید همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بسته بندی را بچرخانید تا طراحی را از زوایای مختلف برسی کنید.

ساختن تیغ در طراحی بسته بندی کارتن
خط تیغ قالب مسطح برای بسته بندی است، خط تیغ معمولا توسط طراح بسته بندی در یک برنامه بردار مثل کرل یا  فری هندی توسط اشکال ساده و خطوط ساخته می‌شود. در واقع کاری که خط تیغ انجام می‌دهد نشان دادن قسمت‌هایی است که بسته بندی باید برداشته شود و نشان دادن قسمت ‌هایی که خط تا دارد. توصیه ما به شما این است که با هر نرم افزاری طراحی را انجام می‌دهید، خط تیغ را در یک لایه‌ی جداگانه قرار دهید که اشتباهات در چاپ مورد استفاده قرار نگیرد. ابتدا باید خط تیغ خودتان را ایجاد کنید برای تمرین کردن میتوانید جعبه‌ای را طبق همان ابعاد طراحی بسته بندی کارتن خود پیدا کنید، آن را جدا کنید و دقیقا اندازه گیری نمایید و سپس از این اندازه گیری‌ها به عنوان مبنایی برای خط تیغ خود استفاده کنید.

نکته اول

یک جعبه به سادگی یک جعبه نیست، شما با نگاه کردن محیط اطرافتان ممکن است جعبه‌های زیادی ببینید که همه آن‌ها به نوعی یک جعبه هستند اما ممکن است از لحاظ شکل ظاهری، اندازه و عمق متفاوت باشند. برای اهداف فنی شما باید بدانید که جعبه‌ها در دو فرمت تولید قرار می‌گیرند، جعبه‌های دارای کفی و درب جدا. این گونه جعبه‌ها اصولا برای محصولات گران‌تر و با کیفیت بالا مانند بسته بندی‌های خرده فروشی، شیرنی‌های ویژه و هدیه استفاده می‌شود. اغلب آن‌ها از دو قسمت تشکیل شده‌اند سینی بالا و پایین که روی مقوا چاپ می‌شود و اما کارتن‌های تاشو برای طیف وسیعی از محصولات غذایی و کالاهای خانگی تولید می‌شود. کارتن تاشو اغلب یک قالب واحد است که به عنوان یک طراحی دو بعدی طراحی شده است، شما باید فرمت جعبه را انتخاب کنید که مناسب هر دو محصول ارزان قیمت و گران قیمت است.

نکته دوم 

حجم تولید جعبه‌ها بستگی به نوع کالا دارد اگر شما نگاهی به جعبه‌ها بیندازید متوجه می‌شوید روش‌های مختلفی برای بستن جعبه‌ها وجود دارد. خیلی از این نوع عملکردها در نظر گرفته شده است که بتوانیم جعبه‌ها را به آسانی باز کنیم

به طور مثال:

 تا زدن انتهایی متداول

 تا زدن انتهایی اضافی

منطبق کردن انتهایی لبه‌ها به طور کامل

ذهن خود را به انواع طراحی بسته بندی کارتن آشنا کنید

بسته بندی‌ها فقط مختص به جعبه‌ها نیستند، بعضی از انواع بسته بندی‌ها تولیدشان آسان‌تر از جعبه‌ها هستند، اگر شما مبتدی هستید، برچسب‌ها کاملا از ابتدا تا انتها دو بعدی هستند و به چیزی جز طول و عرض احتیاج ندارند. طراحی کیسه‌ها معمولا ساده‌تر هستند و فقط نیاز به یک لوگو دارند که در رنگ‌های زیبا چاپ شود.

طرحتان را پر هیبت نشان دهید

اولین چیزی که شما به آن احتیاج دارید این است که برند محصول خودتان را شفاف و مشخص کنید. شما این کار را می‌توانید با طراحی لوگو، نام محصول و توضیحات مختصر از محصول در جلوی بسته بندی خود انجام دهید. یک نکته بسیار مهم این است که بسته بندی خود را از دیدگاه احساسی طراحی کنید، طراحی بسته بندی کارتن احساسی می‌تواند بسیاری از اشکال، نوستالژی، شادی و یا غیره را مورد هدف قرار دهد. اگر شما احساسات را در طراحی خود حفظ کنید متوجه می‌شوید که مشتری‌ها به چگونه به آن وصل می‌شوند.

طراحی بسته بندی کارتن

انجام کارهای فوق‌العاده و ضروری

هنگامی که شما تیغ را ایجاد کردید و بسته بندی خود را با گرافیک، رنگ و تایپوگرافی طراحی کرده‌اید باید بدانید که فضای مورد نیاز برای چند کار ضروری را فراهم کرده‌اید. اول از همه همیشه یک فضای سفید در یک قسمت طراحی ایجاد کنید چرا که بسیاری از فروشندگان فروش، تبلیغاتی را انجام می‌دهند که با چسباندن لیبل یا اتکیت صورت می‌گیرد. این کار باعث می‌شود این تبلیغات روی مطالب شما قرار نگیرد. دوم اینکه حتما روی بسته بندی خود بارکد قرار دهید تا در فروشگاها جنس شما راحتر به فروش برسد. سوم اینکه استفاده از نمادهای بین‌المللی مثل بازیافت، ایزوهای کارخانه تولید کننده، سیب بهداشت و تمام نمادهای بین‌المللی ترجیحا به صورت تک رنگ مشکی باشد تمام آن‌ها باید قابل  مشاهده و خواندن باشند.

یک ماکت از طراحی بسته بندی کارتن خود بسازید

ایجاد طرح سه بعدی از بسته بندی خود، نقش مهمی در این پروسه دارد چرا که به شما این اجازه را می‌دهد تا دقیقا چگونگی طراحی بسته بندی کارتن  خود را لمس کنید. دو روش برای انجام این کار وجود دارد روش اول، مدل دیجیتالی که در قسمت بالا هم به آن اشاره کردیم و استفاده از نرم افزارهای سه بعدی مثل Esko یا Cinema 4D و روش دیگر ارائه نمونه‌ی چاپی می‌باشد که شما باید از پلات و یا چاپ دیجیتال جهت چاپ نمونه استفاده کنید و با دست ماکت خود را بسازید و تحویل مشتری دهید. مزیت روش دوم در این است که امکان گذاشتن محصول داخل جعبه برای شما فراهم می‌شود.

طراحی بستهبرای طراحی حرفه‌ای محصولاتتان همین الان با متخصصین طراحان برتر تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند

تماس با ما

زمان قرارگیری : چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
مطالب پیشنهادی برای شما
قالب کارتن بسته‌بندی چگونه ساخته می‌شود و دارای چه مراحلی است؟

قالب کارتن بسته‌بندی چگونه ساخته می‌شود و دارای چه مراحلی است؟

می‌توان گفت که امروزه تمامی محصولات دارای بسته‌بندی‌های مخصوص به خود هستند، و هیچ محصولی وجود ندارد که بدون بسته بندی عرضه‌ی بازار شود. در ...


تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
کلیشه کارتن بسته بندی چگونه ساخته می‌شود و شامل چند نوع است؟

کلیشه کارتن بسته بندی چگونه ساخته می‌شود و شامل چند نوع است؟

کلیشه سازی یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل چاپ کارتن محسوب می‌شود در این مقاله سعی کرده‌ایم با نظرات متخصصین برتر در زمینه کلیشه‌سازی شما را ...


تاریخ انتشار : شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
درگاه ها

25 پاسخ به “طراحی کارتن بسته بندی و هر آن‌ چه که برای طراح شدن باید بدانیم”

  1. sikis izle گفت:

    Tremendous issues here. I am very happy to look your article. Leeann Ivan Prisilla

  2. sikis izle گفت:

    There is visibly a lot to know about this. I consider you made various good points in features also. Margarette Rikki Sweet

  3. erotik izle گفت:

    Wow because this is extremely excellent job! Congrats and keep it up. Isabelle Matt Punak

  4. erotik گفت:

    I appreciate you sharing this post. Really looking forward to read more. Great. Rosie Ginger Berglund

  5. erotik izle گفت:

    Hi there mates, nice paragraph and pleasant urging commented here, I am actually enjoying by these. Maude Jedd Lattimer

  6. film گفت:

    Appreciating the hard work you put into your site and in depth information you present. Venita Gordie Ocko

  7. erotik izle گفت:

    Very neat blog article. Thanks Again. Keep writing. Tessi Roland Adrea

  8. film گفت:

    PSN code. Obviously, if you get possible to deal with. Leanor Andy Avril

  9. film گفت:

    I really enjoy the article post. Really looking forward to read more. Much obliged. Donnamarie Hunter Jonette

  10. film گفت:

    Thanks for sharing your thoughts on tinnitus noises long. Cathy Tyler Cicily

  11. film گفت:

    I truly enjoy looking at on this web site, it contains excellent articles. Arlinda Scotti Mapes

  12. film گفت:

    Some genuinely interesting details you have written. Aided me a lot, just what I was looking for : D. Minerva Burl Ferde

  13. sikis izle گفت:

    I truly appreciate this article post. Much thanks again. Really Cool. Tawsha Any Tyson

  14. erotik گفت:

    You completed some good points there. I did a search on the issue and found most folks will agree with your blog. Mady Cleavland Bernardina

  15. porno گفت:

    Goood article. I am facing many of these issues aas well.. George Court Faythe

  16. It was very useful, I can say it was a useful article for me.

  17. leone bracken گفت:

    It is a very good useful article I like to read such articles

  18. joni brower گفت:

    I read a great article with pleasure, I hope it will continue

  19. erin champine گفت:

    Thanks so much for the blog post.Thanks Again. Great.

  20. jaime grimaldi گفت:

    Wow, great blog article.Really thank you! Really Great.

  21. fredrick molla گفت:

    It was very useful, I can say it was a useful article for me.

  22. aaron sambrook گفت:

    Wow, great blog article.Really thank you! Really Great.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *