کلیشه کارتن بسته بندی چگونه ساخته می‌شود و شامل چند نوع است؟

کلیشه کارتن بسته بندی چگونه ساخته می‌شود و شامل چند نوع است؟


کلیشه سازی یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل چاپ کارتن محسوب می‌شود در این مقاله سعی کرده‌ایم با نظرات متخصصین برتر در زمینه کلیشه‌سازی شما را با انواع کلیشه و نحوه‌ی تولید آن آشنا کنیم ما را در ادامه مطلب همراهی کنید.

کلیشه سازی چیست ؟

کلیشه نوعی صفحه چاپ است که در اواخر قرن هجدهم توسعه یافت و در مطبوعات، روزنامه ها و سایر موارد بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این نوع چاپ از یک ورقه ی بسیار انعطاف پذیر که جنس آن از ژلاتین یا پلاستیک است تشکیل می‌شود. چاپ فلسکو روشی دیرینه در صنعت چاپ است که از آن برای چاپ روی انواع مختلف اجناس ازجمله مقوا‌ها، کارتن‌ها، پلاستیک‌ها، سلفون‌ها، پارچه و نوار‌های فلزی و همچنین برچسب‌ها استفاده می‌شود و معمولا برای انواع بسته بندی ‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع از کلیشه کارتن بسته بندی به عنوان طرح قالب بسته بندی برای چاپ مورد نظر روی سطوح استفاده می‌شود. یکی از معمول‌ترین کلیشه‌ها که همه با آن سروکار دارند مهر است. کلیشه ها بوسیله جدیدترین دستگاه ها و تکنولوژی جدید ساخته و تولید می‌شوند. کلیشه مورد نظر پس ازساخته شدن به دور سیلندری قرار می‌گیرد سپس طرح روی کلیشه بر اثر کشیدگی کمی بزرگتر می‌شود بعد ازآن کلیشه را به جوهر آغشته کرده وبا سرعت و چرخش تصویر را روی لایه مورد نظر می‌اندازد.

کلیشه سازی

کلیشه‌ها به وسیله جوهر مخصوصی خود، می‌توانند به سرعت چاپ را روی لایه ی مورد نظر، چه قابل جذب و چه غیر قابل جذب بیاندازند. درواقع کلیشه‌ها مزایای بسیاری دارند که یکی ازآنها این است که می‌تواند رنگ های متنوع را بر روی انواع سطوح صاف یا نا صاف و حتی صیقلی چاپ کند درصورتی که در چاپ‌های دیگر به جوهر‌های مختلف نیاز است تا بتوان کیفیت مورد نظر را ازلحاظ دوام و کارآیی بدست آورد. همچنین کلیشه کارتن بسته بندی این قابلیت را دارد که به سرعت خشک شود و نیاز به زمان برای خشک کردن ندارد در نتیجه زمان کار بسیار بالا می‌رود واین قابلیت سبب می‌شود چندین رنگ با فاصله زمانی کم روی سطح مورد نظر بشیند. در این نوع چاپ کلیشه طرح مورد نظر را با دوام و دقت بوجود می‌آورد وهر یک از لایه ها با طرح دقیق و کاملا مشابه لایه های قبل است و لایه آخر چاپ شده کاملا مانند و منطبق لایه‌ی اول است. لازم است این نکته را نیز خاطر نشان کنیم که در گذشته کلیشه سازی بسیار سخت و زمان بر بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این کار بسیار آسان شده است و با سرعت بالا انجام می‌گیرد.

انواع کلیشه کارتن بسته بندی

کلیشه‌ها درمدل‌های مختلفی درست می‌شوند که هر کدام ازآن‌ها کاکرد مخصوص به خودش را دارد:
کلیشه‌های فلزی که در چاپ طلاکوب کابرد دارند کلیشه‌های دیجیتال مورد کاربرد در چاپ فلسکو هستند کلیشه‌های ژلاتینی که در چاپ غلتکی و کلیشه کارتن بسته بندی کاربرد دارند و همچنین کلیشه‌های تامپو یا کلیشه‌ داغی، کلیشه چاپ سلیک یا شابلون چاپ از انواع دیگر آن هستند. در واقع دستگاه‌هایی که از کلیشه استفاده می‌کنند دو نوع هستند، چارچوب و توری یا همان شابلون : این نوع کلیشه بیشتر کاربرد دستی دارد و با استفاده کلیشه و دست، رنگ روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد. ژلاتینی ، این نوع کلیشه در دستگاه‌های چاپ غلطکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوازم مورد نیاز در ساخت کلیشه کارتن بسته بندی

اول از همه برای ساخت کلیشه از دستگاه کلیشه سازی استفاده می‌کنیم که به آن میزنور UV  نیز گفته می‌شود. در واقع این میزشامل تعدادی لامپ UV  و برد های دیجیتالی است که بر روی کلیشه خام طرح مورد نظر را چاپ می‌کنند. همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم کلیشه‌ها انواع مختلفی دارند بنابراین برای ساخت کلیشه‌ها از متریال های مختلفی استفاده می‌شود.

به طور مثال :

  • ساخت کلیشه‌ چاپ سلیک با استفاده از شابلون
  • ساخت کلیشه ژلاتینی با استفاده ازژلاتین ۵ میل
  • ساخت کلیشه فلزی با استفاده از نایلوپرینت صورت می‌گیرد.

از کاغذ کالک جهت پرینت طرح کلیشه آماده استفاده می‌شود. و همین طور برای نگاتیو کردن طرح کلیشه‌ها از اسپری مخصوص بلک تورن استفاده می‌شود. از دیگر وسایل مورد نیاز در ساخت کلیشه کارتن بسته بندی می‌توان به پرینتر مخصوص لیزری و حلال شستشوی کلیشه که شامل بنزین و همچنین تینر برای کلیشه ژلاتینی و الکل صنعتی برای شستشوی نایلوپرینت می‌باشد اشاره نمود.

روش ساخت کلیشه کارتن بسته بندی

ساخت کلیشه روش‌های گوناگونی  دارد و همانطور قبلا هم به آن اشاره کردیم، کلیشه‌ها انواع مختلفی دارند و برای روش‌های مختلف چاپ مورد استفاد قرار می‌گیرند. در این بخش قصد داریم به طور مختصر و مفید به بررسی و شرح کلیشه سازی روش‌های مختلف چاپ بپردازیم .

کلیشه سازی چاپ سلیک

برای کلیشه سازی چاپ سلیک یا همان شابلون از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود یکی از این روش‌ها بدین صورت است که، بعد از آماده سازی طرح پرینت گرفته شده، یک لایه‌ی نازک از لاک حساس روی توری شابلون کشیده می‌شود و همراه با پرینت طرح مورد نظر داخل دستگاه قرار می‌گیرد پس از نوردهی لازم شابلون را با فشار آب شستشو می‌دهند تا کلیشه آماده گردد.

کلیشه بسته بندی کارتن

ساخت کلیشه ژلاتینی

پیش از ساخت کلیشه ، طرح مورد نظر توسط رایانه طراحی می‌شود، سپس روی کاغذ کالک پرینت گرفته می‌شود. کاغذی که پرینت گرفته شد توسط ژلاتین یا کاغذ درون میزUV  قرار داده می‌شود وپس از نور دهی مناسب با فرچه وحلال کاملا شستشو داده می‌شود تا طرح برجسته گردد.

کلیشه بسته بندی کارتن

ساخت کلیشه فلزی

در ساخت این نوع از کلیشه ها ابتدا روی سطح فلز مواد حساس به نور ریخته می‌شود و سپس این صفحه‌ها نسبت به نور مقاوم می‌شوند. برای این کار لازم است ابتدا از فیلم نگاتیو استفاده شود. سپس بعد از این مرحله مراحل ظهور و اسید کاری برای گود کردن قسمت‌های غیر ضروری انجام می‌شود. در واقع قسمت‌های نور خورده محکم شده و قسمت‌هایی که نور ندیده‌اند اسید کاری و گود می‌شوند، نایلوپرینت که نوعی کلیشه‌ی پلیمری است پس از نوردهی، با الکل نمایش داده می‌‌شود. لازم به ذکر است که بگوییم برای کلیشه کارتن بسته بندی از کلیشه‌های معمولی و در چاپ طلاکوب از کلیشه‌های با ارتفاع بیشتر مورد استفاده قرارمی‌گیرد همچنین برای این کار ازدستگاه‌های اسید زنی، فرز و گیوتین استفاده می‌شود. گراور برای کارهای سایه روشن دار و ترامه و کلیشه ها برای کارهای خطی استفاده می‌شود. از دستگاه کلیشه فلزی برای مهرهای برجسته نیز استفاده می‌شود، درواقع این مهرها بدون نیاز به جوهر و استامپ می‌توانند کاغذ را برجسته کنند و طرح مورد نظر را چاپ کنند. برای ساخت این مهر ها از کلیشه های نایلوپرینت استفاده می‌شود چرا که این متریال دوام و کیفیت بسیار بالایی دارد.

کلیشه سازی دیجیتال

تولید کلیشه سازی دیجیتال شامل ۷ مرحله است:

  • نورپشت
  • تصویر سازی لایه ماسک کربنی
  • نور اصلی
  • شستشوی کلیشه
  • خشک کن
  • نوردهی نهایی
  • کنترل کیفیت

در این روش کلیشه های دیجیتال دارای یک ماسک در سطح خود، که به نور لیزر CDE  حساس هستند می‌باشند. بدین صورت این لایه پس ازلیزر شدن مانند فیلم نگاتیو در کلیشه آنالوگ عمل می‌کند. کلیشه‌های درچاپ فلسکو دارای ترام های شارپ‌تر و شانه‌هایی با زاویه‌ی تندتر نسبت به کلیشه آنالوگ می‌باشد.

کلیشه کارتن بسته بندی از نوع تامپو

برای چاپ در کلیشه سازی تامپو ابتدا لازم است طرح به وسیله رایانه و در فتوشاپ یا کورل دراو و … آماده شود، سپس طرح برروی کاغذ کالک پرینت گرفته و یا فیلم یا فیلم لیتوگرافی تهیه می‌شود. همچنین برای ساخت کلیشه تامپو می‌توان روش لاک مایع و یا لمینیت را به کاربرد. در مرحله بعد طرح را روی کلیشه قرار می‌دهند و با میز مخصوص نور می‌دهند. پس از ظاهر شدن طرح آن را اسید زده و روی کلیشه قرار می‌دهند.

کلیشه بسته بندی کارتن

ساخت کلیشه داغی

ساخت این نوع کلیشه برای دستگاه‌های چاپ برجسته یا طلاکوب یا درچاپ سرسید و تقویم، چاپ کارت عروسی و همچنین چاپ بر روی چرم بکار می‌رود. از آنجایی که کلیشه سازی داغی شبیه به مهر سازی است به همین دلیل چاپ با این روش به چاپ برجسته یا طلاکوب هم نامیده می‌شود. پس از پرینت طرح مورد نظر بر روی کاغذ کالک به صورت نگاتیو یعنی زمینه طرح مشکی و خود طرح بدون رنگ، آن را به همراه نایلوپرینت داخل دستگاه کلیشه سازی قرار داده و سپس به آن نور می‌دهند. سپس آن را با حلال مناسب و فرچه شستشو می‌دهند تا طرح برجسته شود. بعد از برجسته سازی کلیشه آن را در دستگاه چاپ تامپو و یا دستگاه چاپ طلاکوب قرار می‌دهند. لازم است گفته شود که کلیشه‌های نایلون پرینتی تا ۲۰۰ درجه حرارت را تحمل میکنند و برای چاپ طلاکوب روی انواع سر‌رسید، چاپ جعبه، تقویم و کارت عروسی و همچنین هدایای تبلیغاتی مناسب است.

برای ساخت کلیشه کارتن بسته بندی همین حالا با کارشناسان کلیشه سازی برتر تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

تماس با ما

زمان قرارگیری : شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
مطالب پیشنهادی برای شما
طراحی کارتن بسته بندی و هر آن‌ چه که برای طراح شدن باید بدانیم

طراحی کارتن بسته بندی و هر آن‌ چه که برای طراح شدن باید بدانیم

صرفه نظر از اینکه باید تمام محصولات و اجناس بسته بندی شوند، طراحی بسته بندی کارتن مناسب و اصولی می‌تواند تاثیر بسزایی در فروش محصول ...


تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
قالب کارتن بسته‌بندی چگونه ساخته می‌شود و دارای چه مراحلی است؟

قالب کارتن بسته‌بندی چگونه ساخته می‌شود و دارای چه مراحلی است؟

می‌توان گفت که امروزه تمامی محصولات دارای بسته‌بندی‌های مخصوص به خود هستند، و هیچ محصولی وجود ندارد که بدون بسته بندی عرضه‌ی بازار شود. در ...


تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
درگاه ها

یک پاسخ به “کلیشه کارتن بسته بندی چگونه ساخته می‌شود و شامل چند نوع است؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *