قالب کارتن بسته‌بندی چگونه ساخته می‌شود و دارای چه مراحلی است؟

قالب کارتن بسته‌بندی چگونه ساخته می‌شود و دارای چه مراحلی است؟


می‌توان گفت که امروزه تمامی محصولات دارای بسته‌بندی‌های مخصوص به خود هستند، و هیچ محصولی وجود ندارد که بدون بسته بندی عرضه‌ی بازار شود. در این مقاله سعی کرده‌ایم شما را در تمامی مراحل قالب کارتن بسته‌بندی راهنمایی کنیم که بتوانید به چگونگی انجام این پروژه پی ببرید.

قالب کارتن بسته‌بندی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد قالب کارتن بسته بندی صحبت کنیم بد نیست با بسته‌بندی و اهمیت آن درزندگی روزمره آشنا شویم. بسته بندی یعنی علم فناوری و هنر برای توزیع ، عرضه‌ و حفاظت از یک محصول. می‌توان گفت طراحی بسته بندی یکی از نکات اولیه و مهم در رونقد و بهبود کسب و کار می‌باشد. نکته‌ای که در طراحی بسته‌بندی یک محصول بسیارحائز اهمیت است دو جنبه کاربردی بودن آن یعنی داشتن ویژگی های لازم برای حفاظت ازآسیب دیدگی محصول و سهولت درحمل و انبار داری است. البته مبارزه با مسئله دامپینگ یعنی ارائه محصول بی‌کیفیت در بسته بندی جذاب و فریبنده ضروری است. چرا که این کارنه تنها باعث بدبین شدن مصرف کننده نسبت به نام تجاری می‌شود بلکه نوعی تقلب محسوب می‌شود که حتی اعتبار کشور تولید کننده را نیز زیر سوال می‌برد.
به طور کلی در زمینه  طراحی قالب بسته بندی کارتن در کشورمان شاهد روند رو به رشدی بوده ایم و تولید کنندگان علاقه بسیار زیادی به تغییر و تحول دراین زمینه نشان می‌دهند، با این حال در کشور ما طراحی در زمینه بسته‌بندی محصولات با استانداردهای جهانی فاصله بسیار زیادی دارد و عمده دلیل آن نه صرفا به  لحاظ فناوری در صنعت بلکه به علت عدم به کار گیری اصول لازمه در طراحی می‌باشد.بسته‌بندی مواد غذایی، بسته بندی خرما، جوراب و خشکبار ازانوع بسته‌بندی‌های پرکاربرد امروزی محسوب می‌شود. درواقع طراحی و چاپ بسته‌بندی علمی است میان رشته‌ای که می‌توان به گرافیک، طراحی و چاپ و صنعتی اشاره کرد که هرکدام نقش ویژه ای درحصول نتیجه‌ی نهایی ب عهده دارند.

قالب بسته‌بندی

نقش قالب بسته‌بندی کارتن

بسته‌بندی ابتدایی ترین نیاز هر محصول پیش از عرضه به بازار است ، تقریبا می‌توان گفت تمامی محصولاتی که ساخت دست بشر بوده است و با استفاده ازمنابع طبیعی تولید می‌شوند نیازمند بسته‌بندی می‌باشند. واقعا آیا می‌توانید چیزی را مثال بزنید که در بسته‌بندی عرضه نشود؟ اگر هم چنین چیزی باشد تعداد آن بسیار محدود می‌باشد امروزه حتی محصولات زراعی یا باغی نیز داری یک لیبل می‌باشند که خود لیبل یک نوع بسته بندی محسوب می‌شوند. قالب بسته‌بندی کارتن که به عنوان تکنولوژی درقرن نوزدهم پدیدار شد، تولید کنندگان را قادر ساخت محصولات خود را در قالب های از پیش تعیین شده به بازار وارد کنند. برای اولین بار به آن ها این اجازه را داد که محصولاتشان را بیشتر و بهتر بهره برداری کرده و آن ها را در حالتی که هنوز تازه هستند به بازار عرضه کنند. در شرایطی که امروزه مشتریان از قدرت انتخاب بیشتری برخوردار هستند به مشاهده توضیحات و مواد تشکیل دهنده محصولات برای مقایسه آن ها با محصولات دیگر توجهی ندارند، در عوض مشتریان بیشتر به برند و نوع بسته بندی محصولات برای تصمیم گیری این که بهترین محصول کدام است توجه می کنند.
پس از مشاوره و ایده پردازی،یکی از مهم‌ترین قسمت طراحی و چاپ بسته بندی، طراحی قالب بسته بندی می‌باشد. که درآن قسمت هایی که باید برش بخورند و نواحی خط دقیقا مشخص می‌گردند در واقع این قسمت یکی از مهم ترین بخش‌های طراحی قالب کارتن بسته‌بندی محصول می‌باشد. زیرا استحکام جعبه، به راحتی بازو بسته شدن آن و حد الامکان کمترین مصرف مقوا و کاغذ در قیمت نهایی تاثیر گذار است و در این مرحله مشخص می‌گردد. کارشناسان مجرب طراحی پک با ایده پردازی و بررسی دقیق بسته‌بندی، فرم مناسب قالب جعبه را طراحی مینمایند. در پایان این مرحله باید فایل نهایی وگسترده جعبه که معمولا به صورت یک فایل کرلی CDR  است و خطوط برش و قسمت‌های تا کردن درآن مشخص باشد.

 

گرفتن طرح قالب برای شروع طرح گرافیکی

در ابتدا باید یک طرح قالب در یک فرمت دیجیتالی در اختیار داشته باشید. در این طرح قالب دقیقا اندازه‌ها، خط تا و برش‌ها مشخص شده است همچنین می‌توانید مکان‌های چسب را ببینید. طراحان سازه کارتن بسته‌بندی، جعبه‌هایی درست می‌کنند که به خوبی به شکل مربع در می‌آیند، به راحتی مونتاژ می‌شوند و زمانی که قرار است بسته باشند، بسته می‌مانند. اگر خط قالب ندارید می‌توانید با گفتن نوع، سبک و اندازه کارتن، در خواست یک خط قالب از قالب ساز داشته باشید، همراه با نام و ضخامت ماده‌ای که از آن ساخته خواهد شد. برخی از سبک‌های استاندارد برای قالب کارتن بسته‌بندی تاشو عبارت است از :

حعبه بسته بندی زبانه دار سرو ته

جعبه ته لاک باتام خودکار

جعبه سرو ته درب دوبل

جعبه ته بسته دیوار دوبل و غیره …

اگر می‌خواهید خط قالب یا قیمت را برای تولید کارتن با گفتن مشخصات جعبه مورد نظر دریافت کنید باید ابعاد دقیق و درستی از آن داشته باشید چرا که عرضه کنندگان جعبه بسته‌بندی تاشو به ابعاد یعنی طول، عرض، ارتفاع بیرونی نیاز دارند، در حالی که صنعت سازان کارتن‌های لمینیتی، داخل کارتن را اندازه می‌گیرند.

بسته‌بندی گرافیکی

کارتن بسته‌بندی

امروزه بسته‌بندی توسط کارتن رواج بسیار زیادی دارد و این سبک از بسته بندی یکی از استاندارد‌ترین روش‌های بسته بندی در سراسر جهان می‌باشد. در واقع قالب کارتن‌ بسته‌بندی با توجه به محصولی که داخل آن‌ها قرار دارد برای بسته بندی قرار می‌گیرند. این کارتن‌ها در انواع و مدل‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. کارتن‌های بسته بندی از لحاظ نوع ساخت نیز متفاوت هستند و از انواع کارتن‌های چند لایه گرفته تا پلاستیکی تنوع دارند مهم‌ترین دسته بندی برای کارتن‌های بسته بندی به شرح زیر می‌باشد:

کارتن فریت

کارتن اسباب کشی

کارتن اداری

لازم است بگوییم کارایی و بیس این سه کارتن یکسانت بوده است در واقع تفاوت اصلی آن‌ها در فناوری ساخت کارتن‌ها می‌باشد به طور مثال: کارتن اداری و کارتن اساب کشی خاصیت کشسانی بالاتری برخورد دار هستند و نحوه ساخت بسیار شبیه‌تری دارند، از این کارتن‌ها بیشتر برای مسائل عمومی مانند بسته بندی لوازم و حمل اساب و اثاثیه استفاده می‌شود. کارتن فریت معمولا دارای مقاومت بالاتری بوده و در مدل‌های سه، چهار و پنج لایه استفاده می‌شود. می‌توان گفت که این کارتن‌ها نسبت به ضربه مقاومت بیشتری دارند و طبعا از قیمت بالاتری نیذ برخورد دار هستند. در کارتن‌های بسته بندی فریت چون ممکن است محصول مدت طولانی‌تری داخل کارتن باقی بماند، برای همین نوع فلوت برای ساخت این نوع قالب کارتن بسته‌بندی باید از استحکام بالاتری برخوردار باشد به همین علت از فلوت ریز و محکم استفاده می‌شود ولی در مورد کارتن اسباب کشی قضیه به شکل دیگری می‌باشد، در واقع کارتن را می‌توان به دو صورت استفاده کرد، کارتن سه لایه برای اجناس سبک و کارتن پنج لایه برای اجناس سنگین‌تر مثل کتاب و اجناس شکستنی استفاده می‌شود. اما در مورد کارتن‌های اداری به دلیل سنگین بودن اجناس از کارتن های پنج لایه با ابعاد بزرگ استفاده می‌شود. برای توضیح بیشتر خدمت شما کارتن‌ها از نظر استفاده در زمینه‌های مختلف خود درجه بندی می‌شوند، و همان طور که گفته شد برای هر نوع بسته بندی کارتن با فلوتینگ مخصوص، جنس مورد نظر استفاده می‌گردد.

مزیت‌های جعبه کارتنی

۱.سهولت در حمل و نقل
۲.دارای جرم و حجم قابل توحهی است
۳.زیبایی جعبه در کارتن مورد توجه است
۴.در مقابل ضربه و آسیب ناگهانی مقاوم است
۵.صرفه جویی در هزینه 
وبسیاری دیگر از موارد دیگر که در صورتی صادق هستند که در طراحی جعبه کارتنی بسته بندی مورد توجه قرار بگیرند.

بسته‌بندی کارتنی

چگونه قالب کارتن بسته‌بندی محصول خود را انتخاب کنیم؟

یک بسته‌بندی مناسب باید قابلیت‌های زیادی داشته باشد تا مورد توجه قرار بگیرد. رنگ، شکل، بافت جعبه و یا ساختار غیر معمول آن و همچنین تزئینات همگی جزو مواردی هستند که ثابت شده است نقش زیادی در فروش دارند. و چه کسی است که افزایش فروش را دوست نداشته باشد؟ همیشه به دنبال متمایز بودن در خرده فروشی‌ها باشید. از آنجایی که تولید جعبه‌های مختلف نیازمند تجهیزات متفاوت است باید بدانید کدام تولید کننده چه نوع جعبه‌ای را تولید می‌کنند. برخی از آن‌ها تنها یک نوع جعبه تولید می‌کنند و برخی دیگر جعبه‌های مقوایی تاشو، و بعضی جعبه‌های لمینیتی وغیر لمینیتی تولید می‌کنند. برخی از مجموعه‌ها فقط چاپ مقوا  یا همان روکش سازی را انجام می‌دهند و فرایند تبدیل آن به جعبه را برون سپاری می‌کنند. حتما از عرضه کننده‌تان بخواهید نمونه‌های نوع کاری که در ذهن دارید به شما نشان دهد و با آن‌ها برای جزئیات بیشتر جلسه برگزار کنید تا به نتیجه دلخواه و مطلوب برسید.

برای داشتن قالب کارتن بسته‌بندی محصولاتتان همین الان با کارشناسان برتر تماس بگیرید.

تماس با ما

زمان قرارگیری : چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
مطالب پیشنهادی برای شما
طراحی کارتن بسته بندی و هر آن‌ چه که برای طراح شدن باید بدانیم

طراحی کارتن بسته بندی و هر آن‌ چه که برای طراح شدن باید بدانیم

صرفه نظر از اینکه باید تمام محصولات و اجناس بسته بندی شوند، طراحی بسته بندی کارتن مناسب و اصولی می‌تواند تاثیر بسزایی در فروش محصول ...


تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
کلیشه کارتن بسته بندی چگونه ساخته می‌شود و شامل چند نوع است؟

کلیشه کارتن بسته بندی چگونه ساخته می‌شود و شامل چند نوع است؟

کلیشه سازی یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل چاپ کارتن محسوب می‌شود در این مقاله سعی کرده‌ایم با نظرات متخصصین برتر در زمینه کلیشه‌سازی شما را ...


تاریخ انتشار : شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
درگاه ها

2 پاسخ به “قالب کارتن بسته‌بندی چگونه ساخته می‌شود و دارای چه مراحلی است؟”

  1. Royal CBD گفت:

    Usually I don’t learn article on blogs, however I wish to
    say that this write-up very compelled me to take a look
    at and do it! Your writing style has been amazed me.

    Thank you, quite great post.

    Here is my blog; Royal CBD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *